- Wykorzystując napędzane elektrycznie, cichobieżne samochody ciężarowe do transportu w miastach, osiągamy kilka celów jednocześnie. Bez uciążliwego hałasu i spalin, pojazdy te będą mogły być użytkowane w bardziej wrażliwych pod tym względem centrach miast. Ponadto, dostawy będą mogły być realizowane w okresach mniejszego natężenia ruchu, np. późnym wieczorem lub nocą, co pozwoli odciążyć infrastrukturę drogową w godzinach szczytu, przyczyniając się do bardziej efektywnego niż obecnie wykorzystania zarówno sieci drogowej, jak i pojazdów - mówi Claes Nilsson.
Niedawny projekt, Off Peak City Distribution, realizowany w Szwecji przez miasto Sztokholm i Królewski Instytut Technologiczny (KTH) miał na celu zbadanie skutków nocnego transportu towarów w centrum Sztokholmu. Ponieważ samochody ciężarowe były użytkowane poza godzinami szczytu komunikacyjnego, na realizację dostaw wystarczała jedna trzecia normalnego czasu ich trwania.
W celu poprawy jakości życia w mieście konieczne jest wdrożenie bardziej zrównoważonych rozwiązań transportowych. Przy dobrze rozwiniętej logistyce oraz efektywniejszym wykorzystaniu dróg w porze wieczorowej i nocnej możliwe jest zastąpienie wielu mniejszych pojazdów mniejszą liczbą większych jednostek transportowych, co dodatkowo potęguje efekt zmniejszenia zanieczyszczenia spalinami i tłoku na drogach. Dystrybucyjny samochód ciężarowy jest ponad dziesięciokrotnie bardziej pojemny, w porównaniu z typowym samochodem dostawczym. Przesunięcie większej części zadań transportowych na okresy, w których z dróg korzysta mniej ludzi, przyczyni się także do znacznego ograniczenia ryzyka wypadków.
- Nasza technologia i know-how w zakresie elektromobilności bazują na sprawdzonych, komercyjnych rozwiązaniach, już stosowanych w elektrycznych autobusach Volvo oraz rozwiązaniach wprowadzanych od 2010 r. w hybrydowych samochodach ciężarowych Volvo. Jednak pojazdy same w sobie stanową tylko jeden z elementów potrzebnych do skutecznej elektryfikacji transportu ma większą skalę. Opracowanie długofalowego, zrównoważonego rozwiązania transportowego jest złożonym zagadnieniem, wymagającym kompleksowego podejścia i zastosowania szerokiej gamy środków - mówi Claes Nilsson, Prezes Volvo Trucks.
- Blisko współpracujemy z klientami, władzami miast, dostawcami stacji ładowania akumulatorów i innymi kluczowymi dla tej branży podmiotami, by stworzyć ramy niezbędne dla użytkowania elektrycznych samochodów ciężarowych - mówi Jonas Odermalm, Dyrektor ds. Strategii Produktu w Volvo Trucks.
- Wierzymy w pełną elektryfikację miejskiego transportu dystrybucyjnego i postrzegamy ją jako pierwszy krok. Jednocześnie pracujemy nad elektryfikacją innych segmentów transportu. To dopiero początek - konkluduje Claes Nilsson.
Według Światowej Organizacji Zdrowia i ONZ, do 2030 r. 60 procent populacji Ziemi - około 5 miliardów ludzi - będzie mieszkać w miastach. To o około miliard więcej niż obecnie. Tak szybkie tempo urbanizacji narzuci olbrzymie wymagania pod względem organizacji ruchu drogowego, która w wielu przypadkach nie odpowiada nawet bieżącym potrzebom. Szacuje się, że w UE zatłoczenie dróg i problemy związane z płynnością ruchu drogowego generują koszty na poziomie 100 miliardów euro rocznie.
Link do zdjęć w wysokiej rozdzielczości:
23 stycznia 2018 r.